Jos tilaus peruuntuu tai sille tulee palautus, on ehdottoman tärkeää merkitä tästä tieto tilaukselle, jotta sekä Stockmann että asiakas ovat tietoisia tilauksen tilasta.

Peruuntuminen tarkoittaa tilausrivin peruuntumista ennen toimitusta. Tilausrivi voidaan joutua perumaan joko asiakkaasta tai kauppiaasta johtuvista syistä. Esimerkiksi asiakas voikin ilmoittaa, ettei haluakaan tilausta. Peruuntuminen voi johtua myös siitä, että varastolla ollut tuote on viallinen tai sitä ei ole enää saldoilla. Peruuntuminen merkitään kohdasta “Lisää toimintoja” ->  “Luo peruutus”

Avautuvasta ikkunasta voit merkitä, mitkä tilausrivit haluat peruuttaa. Voit myös merkitä, palautetaanko tuotteet varastosaldoille, jolloin ne ovat välittömästi uudestaan myytävissä. Lisäksi on tärkeää klikata “Asiakas peruuttaa” -ruutu, jos peruutus johtuu asiakkaasta. Muuten peruutus laitetaan sinun lukuusi.

HUOM. Peruuntumisen yhteydessä asiakkaalle palautetaan peruuntuneista riveistä rahat. Sinun ei tarvitse erikseen palauttaa asiakkaalle rahoja esim. Checkoutin Extranetin kautta, vaan se tapahtuu tässä yhteydessä automaattisesti.

Kun tilausrivi on peruutettu, tulee peruutus näkymään tilausnäkymään “Hyvitykset ja palautukset” -osioon. Myös palautettu summa tulee näkyviin maksuhistoriaan.

Palautus tarkoittaa tilauksen palautumista toimituksen jälkeen. Asiakas on palauttanut tilauksen takaisin kauppiaalle postilla tai muulla tavoin.

Palautus merkitään myös “Lisää toimintoja” valikon kautta kohdasta “Luo palautus”. Palautuksen luominen on mahdollista, jos tilauksella on toimituksia.

Palautusta luotaessa valitse tuotemäärä ja syykoodi, jonka asiakas on merkinnyt palautusilmoitukseen.

Voit antaa myös asiakkaalle hyvitystä ilman palautusta. Merkitse tällöin lukumäärä nollaksi (tuotetta ei palautettu), ja merkitse hyvityskenttään euromäärä, jonka haluat palauttaa asiakkaalle

HUOM. Myös palautuksen yhteydessä asiakkaalle palautetaan rahat. Sinun ei tarvitse tai pidä erikseen palauttaa asiakkaalle rahoja esim. Checkoutin Extranetin kautta, vaan se tapahtuu automaattisesti.

Kun palautus on onnistuneesti kirjattu järjestelmään, se näkyy “Hyvitykset ja palautukset” -osiossa. Maksuhistoriassa näkyy rahamäärä, joka palautuksesta on palautettu asiakkaalle. Tilauksen tila on palautettu vasta, kun kaikki tilauksen rivit on palautettu. Muussa tapauksessa tilauksen tila pysyy edellisessä tilassa.

Voit milloin tahansa palata tilausnäkymään ja tarkastella tilauksen tietoja.

Löysitkö etsimäsi vastauksen?